2011. február 10., csütörtök

Oolong-teás bonbon


A múlt hétvégén lelkesen kezdődő és lebiggyenő ajkakkal végződő első Macaron projectemből maradt sok-sok Oolong teás ganache-om, így férjem unszolására most felhasználtam tölteléknek. Készítettem már bonbon-t máskor is, de a fehér csokoládéval sokáig hadilábon álltam. Sokszor a sima olvasztott csoki már az olvasztáskor is csúfosan végezte, kicsapódott minden nyavalya belőle. Sajnos temperálni kell ha igazit akarunk, így aztán előkaptam egy táblázatot, meg a cukorhőmérőt és nekiláttam, lesz ami lesz. Jelentem, jó lett :-)A férjem imádta. Hölgyek! Valentin napra bátran előállhattok a pasiknak ezzel a kreálmánnyal. Temperálni kell a csokit, attól lesz fényes és roppanós. A kakaóvajat én a Keser-édesben vettem, 10 dkg kb. 600 Ft volt. A gyógyszertárban kapható kakaóvaj nem étkezési, nem megfelelő a tisztasága.








Hozzávalók kb. 30 db-hoz:
20 dkg fehércsokoládé
1,5 dkg kakaóvaj

Oolong ganache:
1 dl habtejszín
15 dkg fehércsokoládé
2 tk Oolong zöldtea

1. A csokoládét és a kakaóvajat egy tálba bele tördelem, és alacsony hőfokon melegített gőzfürdőre teszem. (Nekem kerámialapon van, a 2 fokozatot használtam). Nem kell megvárni, hogy az utolsó kis darab csoki is felolvadjon, kevergetéskor felolvad az is. Max 40 °C-ig szabad melegíteni a csokit - arra figyelni kell, hogy a hőmérőt ne nyomjuk a tál aljához, csak a csokiban legyen méréskor.
2. Temperálás: leveszem a gőzröl és, addig keverem - néha csurgatom egy kicsit hogy hűljön - a tálban, amig 22 °C-ra lehűl. A legjobb ha 18-20 °C van a konyhában, és folyamatosan kell keverni, mozgatni a csokit. Utána 25-28 °C-ra vissza melegítve használható.
3. Kikészítek egy nagy tálat amire ráteszek egy rácsot. A szilikonformába szinültig töltöm a csokit, spatulával lehúzom a felesleget, majd egy gyors mozdulattal fejjel lefelé ráborítom a szilikonformát, 3-4-szer a ráccsal együtt megemelem és a tálhoz ütögetem, így kifolyik a felesleges csoki, és máris szép bevonat van a forma oldalán és alján. Nem kell külön-külön kanalazgatni...Beteszem a hűtőbe dermedni.
4. Ganache: egy edényben felmelegítem a tejszínt, beáztatom a teát. kB. 1 óra múlva átszűröm szitán, újra felmelegítem (nem forralom), félrehúzom és beledobom a fehércsokit. Ha elolvadt szép simára keverem.
5. Ha kihűlt a ganache, és megdermedt a csoki a formában, akkor beleadagolom a tölteléket, hagyva helyet kb. 1-2 mm a "talpának". Újra be a hűtőbe 30-40 percre.
6. A csokit újra folyós halmazállapotra hozva, lefedem a tölteléket. Berakom a hűtőbe megdermedni, majd a formákból könnyen kinyomhatjuk és mehet dobozba hűvösebb száraz helyre.

9 megjegyzés:

  1. Nagyon várom ám a hétfőt, hogy személyesen is beavass a bonbonkészítésbe, mert egyedül csúfos kudarcnak éltem meg.

    VálaszTörlés
  2. Áááááááá, ne is törődj vele. Tapasztalat, nem kudarc. Mikróban csak akkor melegítünk csokit, mi háziasszonyok, amikor már csuklóból vágjuk. Viszont te adtál ötletet a forma csokizásához. Ha nem meséled el nekem mit láttál a Solier-ben, akkor még mindig kiskanállal szenvednék :-)

    VálaszTörlés
  3. Lanyok, lanyok... Csoki es mikro egyutt arra valo, hogy megmerjuk a fenysebesseget.
    http://morningcoffeephysics.wordpress.com/2008/10/05/measuring-the-speed-of-light-with-chocolate-and-a-microwave-oven/

    Csokibol csokit csinalni lehet bonyolultabban is :-)
    Azert az oolong bonbon nagyon finom lett, nem panaszkodom.

    VálaszTörlés
  4. mar le is mentem a boltba csokiert...

    VálaszTörlés
  5. hihi :-) Készítesz valamit Gaele-nek? Ha komolyan gondolod, nyilván neki nem lehet fehér csokit készíteni, viszont az étcsokinak más a temperálási hőmérséklete. Itt találsz egy táblázatot például...http://solier-gourmet.blogspot.com/2010/12/bon-bon-variaciok.html
    Egyébként Gaele-nek a ganache-hoz lehetne kókusztejbe beáztatni valami teát pl. erdei gyümölcsöt, persze plusz étcsoki - de nem féltelek elég kreatív vagy :-)

    VálaszTörlés
  6. ja, csak kedvet kaptam, nyilvan sotet csokibol indulok ki. homerom nincs, ugyhogy az elvarhato temperalasi adatokkal nem sokra megyek. majd ugy erzesre....

    VálaszTörlés
  7. A fekete csokit egy picit kell melegnek érezni, amikor jó az olvadási hőmérséklet. A kerámia lapomon 4-es fokozaton melegítettem a csokis tál alatt a vízet, és nem vártam meg, hogy minden darab elolvadjon, hanem tűzhelyen kívül elkevertem. Aztán, huzatos helyen - konyha ablak - kevergettem, a spatulát emelgetve csorgattam, hogy hűljön. Kb. 10 perc. A spatuláról is húzd le a tál szélén a csokit, hadd kerüljön vissza. Még folyós de már egész hűvös a csoki amikor vissza kell egy kicsit melegíteni, pár perc, és mehet a formába. Nagyjából ennyit tudok hozzátenni, remélem segíteni fog. Szívesen lemérném neked pontosan hány perc meg minden, de épp 38,5 fokos a lázam, így nem vagyok jó hőmérő... És elnézést kérek a fenti diszkriminációért...éljenek a nő-felüknek bonbon készítő pasik is!

    VálaszTörlés
  8. a bonbon csinálásában az a jó, hogyha elrontod, akkor is jó. Szóval nem úgy jöttek össze a dolgok, ahogy vártam. francia csokival próbálkoztam, de túl sűrű volt, nemhogy a formából nem tudtam kiönteni a felesleget, de már belecsorgatni sem tudtam a formába, maradt a kiskanállal kenés. És persze az íze is túl erős volt, és elnyomta a tölteléket, ami pedig kakukkfüves-borsos karamell volt. nem az a beszarsz-behugyozol kategoria, de mindenképpen finom es erdekes.

    VálaszTörlés
  9. Micsoda ötlet! Hozol nekem egyet kóstolóba? És milyen csoki az a francia csoki? Valami különleges szerkezetű?

    VálaszTörlés