2011. január 25., kedd

Csokoládés-kávés tart



"Dolce Vita" azaz Vrábel Krisztina - http://www.fozzunkolaszul.blogspot.com/ -
gasztroblogjának születésnapjára kerestem az alábbi kávés receptet. Valami olyat szerettem volna amit még nem próbáltam. Körülnéztem az egyik kedvenc amerikai cukrász bloggerem oldalán, - http://www.dessertfirst.typepad.com - és ott találtam ezt a csokoládés - kávés ganache krémmel töltött linzer tortácska variációt. Sajnos még nem jöttem rá miként lehetne magyarosra fordítani a "tart"-ot. A kis mennyiségű kávé ellenére elég szépen átjön a kávé íze. A krémet lefeleztem, mert soknak tűnt amit a receptben előírt, és valóban - egy pici ganache még így is kimaradt, itt már a változtatott mennyiséget látjátok. Nem lett tökéletes a kinézete - a kis lukacskák a krémben zavarnak, de majd gyakorlok. Kár, hogy nem tudtam tegnap este elmenni a Solier-be a meghírdetett workshopra, megkérdeztem volna a tuti tippet - de sajnos később landolt a gépem Ferihegyen mint ahogy elkezdték a tanfolyamot...van ez így. Két helyen nem tud a fenekem egyszerre lenni - pedig nem kis darab :-)





Hozzávalók:

Kakaós linzerhez:
113g szoba hőmérsékletű vaj
113g porcukor
23g kakaópor
23g mandulapor
203g liszt
1 tojás
csipet só

Csoki-kávé ganache krémhez:
17 dkg 70%-os étcsokoládé
2 dl habtejszín
6 dkg cukrozatlan sűrített tej (én Maresit használtam)
3 dkg cukrozott sűrített tej
1,4 dkg őrölt jó minőségű kávé
csipet só
1 tojás (szoba hőmérsékletű)

1. A linzertésztához egy nagy tálban keverd össze a lisztet, porcukrot, kakaót, vajat és sót, majd a tojást is dolgozd bele amíg össze nem áll. Lapított gömböcöt készíts belőle és folpackba tekerve tedd hűtőbe kb. 4 órára.

2. Melegítsd elő a sütőt 165 °C -ra.

3. Lisztezett deszkán nyújtsd ki a linzertésztát, kb. 2 mm vékonyra. Ha túl kemény a tészta, hagyd egy kicsit melegedni kinyújtás előtt.

4. Szaggasd ki a tésztát a formádnál nagyobb pogácsaszaggatóval (hogy a forma oldalára is legyen elég tészta)és nyomkodd bele a formába, majd 30 percre tedd hűtőbe dermedni.

5. Ahhoz, hogy ne púposodjon fel a linzertészta sütés közben tegyél minden tésztára alufólia darabokat, és jól töltsd fel szárazbabbal. Ne félj nem fog megégni a bab.

6. Sütőben 15 percet süsd, majd vedd le a "súlyokat" fóliástul és további 5 percig süsd a linzert. Ha hűlt egy kicsit, könnyen kiboríthatod a formából és hagyd teljesen kihűlni.

7. Vedd le a sütő hőfokát 135 °C -ra.

8. A krémhez tördelt apróra egy mély tálba a csokit.

9. Egy edényben alacsony fokozaton melegítsd fel a tejszínt,sűrített tejet, sót, őrölt kávét.

10. A forró folyadékot sűrű szitán óvatosan szűrd rá a csokoládéra és keverd simára, majd keverd bele alaposan a tojást és a cukrozott sűrített tejet.

11. Töltsd fel a linzer formákat a krémmel, és rakd be a sütőbe addig amíg a krém már nem remegős a közepén - kb.12 perc.

12. Ha kihűlt, tálalás előtt készítsd el a habot. 1 dl habtejszínt verj fel kemény habbá és keverj bele 1 csipet sót és 1 ek cukrozott sűrített tejet.

Tipp:
- Ha nincs "tart" formád, a muffin forma is megteszi, vagy rendes kapcsos tortaformában is készítheted, szeletelheted.
- Nem ragad le a kinyújtott tésztád, ha sütőpapíron nyújtod ki.

1 megjegyzés: